سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحقیق و مقالات دانشگاه سجاد

عکس های فرهاد دریا موسیقی دان افغانستان

    نظر

عکس های فرهاد دریا موسیقی‌ دان افغانستان

 

اهنگ افغانی دختر عموجان فرهاد دریا, عکس های فرهاد دریا

فرهاد دریا در شهر کابل در خانواده‌ای بیات که از شهر قندوز بودند به دنیا آمد

 

نام اصلی: فرهاد ناشر

نام مستعار: فرهاد دریا

تولد: 22 سپتامبر 1962کندز، افغانستان

ملیت: افغان

سبک‌(ها): پاپ، دنس، غزل، موسیقی کلاسیک

ساز(ها): هارمونیوم، ساز کلیدی، گیتار

 

فرهاد ناشر با نام هنری فرهاد دریا در 31 شهریور 1341 (22 سپتامبر 1962)در کابل، افغانستان متولد شد. موسیقی‌دان، خواننده، بازیگر و فعال حقوق بشر افغان و تأثیرگذارترین هنرمند افغانستان از دهه 1980 تا کنون می‌باشد. فرهاد دریا به عنوان یکی از برترین موسیقی‌دانان افغانستان نه تنها توسط موسیقی‌اش بلکه توسط اعمال خیرخواهانه و وطن‌پرستی‌اش نزد مردم افغانستان شناخته می‌شود و از سال 2006 تاکنون سفیر صلح سازمان ملل متحد در افغانستان می‌باشد.

 

اهنگ افغانی دختر عموجان فرهاد دریا, عکس های فرهاد دریا

 فرهاد دریا به عنوان یکی از برترین موسیقی‌دانان افغانستان است

 

فرهاد دریا در شهر کابل در خانواده‌ای بیات که از شهر قندوز بودند به دنیا آمد. دریا در مدرسه (مکتب) متوسطه شیرخان در کندز درس خواند، که البته نام این مدرسه از نام پدربزرگش، شیرخان، گرفته شده بود. او اولین گروه موسیقی خود را با نام نیستان تشکیل داد، او بعداً از دبیرستان حبیبیه فارغ‌التحصیل شد. بعد از دبیرستان او در دانشگاه پلی‌تکنیک کابل و بعداً در دانشگاه کابل به تحصیل مشغول شد.

 

در همین زمان بود که اولین گروه موسیقی حرفه‌ای خودش را با نام گروه باران شکل داد. خود گروه به دلیل ترانه‌های غیرسنتی‌شان آن‌قدر موفق نبودند؛ اگرچه چهره‌های آن‌ها در بین مردم شناخته شد، فرهاد دریا، اسد بدیع، مختار مجید و جاوید راهی که ار اعضای اصلی این گروه بودند. او در حال درس خواندن در دانشگاه، برای دیگر خواننده‌ها موسیقی زیر نام مستعار ابر موسیقی می‌نوشت. در سال 1988 در دانشگاه به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه کابل شناخته می‌شد و برای یک‌سال پیش از رهسپار شدن به اروپا، موسیقی کلاسیک اروپایی را خواند.

 

بعد از سفر به پراگو و هامبورگ به پاریس رسید و با “‘سلطانه امام” آشنا شد. آن دو در 1993 ازدواج کردند و به ایالات متحده در 1995 رهسپار شدند و در حال حاضر در ویرجینیا سکونت دارند. اولین فرزند او در سال 1996 پسری با نام هجران دریا به دنیا آمد.

 

فرهاد دریا افزون بر زبان فارسی که زبان مادری اوست، به زبانهای پشتو، ازبکی و هندی نیز آواز می خواند.

فرهاد دریا از شخصیت عالی و پسندیده ای برخوردار است. در بیشتر کنسرت‌هایش با پتلون کاوبای (نوعی لباس افغانی)، پیراهن و تنبان افغانی و لنگی ظاهر می شود. آقای دریا معتقد است که با این پوشش می‌تواند به مردم جهان بگوید که مردم افغانستان خشن نیستند.

 

اهنگ افغانی دختر عموجان فرهاد دریا, عکس های فرهاد دریا

 آهنگ های فرهاد دریا

 

فرهاد دریا می‌گوید: که همیشه در خواب‌های کودکی‌اش، خود را به صورت یک “سوپرمن” می‌دید که پرواز می‌کرد تا کسانی را که گرفتار مشکلی شده‌اند، نجات بدهد.

او می‌گوید: “روزی به پسرم هجران که هنوز مکتب نمى‌رفت، غذا مى‌دادم. او هم مانند بیشتر کودکان هم‌سنش در نان خوردن (غذا خوردن) مشکل داشت. یک روز گفتم، مى‌فهمى که چند ملیون دخترک و بچه کوچک به سن و سال تو غذا‌ خوردن را بسیار دوست دارند اما چیزی براى خوردن ندارند؟ و تو که شکر هر چیز دارى، نمى‌خورى؟ هجرانک براى چند لحظه خاموش ماند و ناگهان گفت بابه دریا، پس چرا به آنها نان نمی‌دهی؟”

فرهاد دریا می‌گوید که این حرف پسرش، او را به یاد خواب‌هاى کودکیش انداخته و با خود اندیشیده که شاید تقدیر همین است که دست دیگران را بگیرد.

 

فرهاد دریا در سال 2003 بعد از 13 سال دوری از کابل دوباره به این شهر بازمی‌گردد اما کابل را پر از کودکانی می‌یابد که یا کار می‌کردند یا هم در کوچه و خیابان شهر سرگرم گدایی بودند.

او می‌گوید که انتخابش مشخص بود. چون فکر می‌کرد که هجران به او وظیفه سپرده تا به کودکان محروم کمک کند.

 

از همان سال کار برای کودکان خیابانی در افغانستان را به صورت جدی آغاز می‌کند.

فرهاد دریا معتقد است که بیشتر کودکان افغان، بی‌آنکه دوره کودکی را بگذرانند، نقش و مسئولیت بزرگسالان را به دوش می‌کشند.

فرهاد دریا بر این باور است که خانواده، وطن اصلى کودک است. براى آن که او از مزایاى کودک بودن بهره‌مند شود، نیاز دارد تا در دامن یک خانواده‌ای سالم، که از وظایف خود و حقوق خود و فرزندان خود آگاه باشد، پرورش یابد.

 

اهنگ افغانی دختر عموجان فرهاد دریا, عکس های فرهاد دریا

فرهاد دریا موسیقی‌دان، خواننده، بازیگر و فعال حقوق بشر افغان و تأثیرگذارترین هنرمند افغانستان است

 

کارهای فرهاد دریا :

1990—2003

او در طول سال‌های 1980 تا 1990 چندین آلبوم را عرضه کرد که بیشتر آن‌ها با موضوع ورود شوروی به افغانستان و جنگ و آوارگی مردمش سروکار داشت. بیشتر موسیقی‌اش در مورد مردم افغانستان و یکپارچگی آنان بود. آلبوم او در سال 2003، سلام افغانستان که اولین آلبوم او بعد از سال‌های جنگ در افغانستان بود، با همین موضوع سروکار دارد. او جزو اولین هنرمندانی بود که بعد از ورود ایالات متحده به افغانستان به کشورش بازگشت و کارهای فرهنگی و بشردوستانه‌اش را آغاز کرد. این تلاش‌هایش او را یکی یکی از برترین موسیقی‌دان‌های افغانستان و «بهترین خواننده سال» در کشورش و همچنین در دانمارک تبدیل کرد. دریا در این مدت بیش از 18 آلبوم موسیقی عرضه کرد.

 

2003—2008:سفیر صلح سازمان ملل

از سال 2003 تاکنون فرهاد دریا روی پروژه‌های خیرخواهانه و بشردوستانه خویش کار می‌کند. او همچنین در عملکردهای صلح و انتخابات با دولت افغانستان همکاری می‌کند. او در سال به عنوان «سفیر حسن نیت و صلح» سازمان ملل در افغانستان انتخاب شد. او از سال 2003 تاکنون فعالیت‌های زیادی در عرصه کمک به کودکان خیابانی داشت و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در سال 2006 از این هنرمند، به خاطر «خدماتش در زمینه حقوق بشر» قدردانی کرد. او از سوی سازمان ملل متحد به عنوان «بهترین مدل نسل کنونی افغانستان» شناخته شد و از او به خاطر کمک‌هایش به صلح قدردانی شد.مراسمی نیز با نام «روز سپاس از دریا» در کابل به خاطر کمک‌های مالی و بشردوستانه دریا برگزار شده بود.

 

اهنگ افغانی دختر عموجان فرهاد دریا, عکس های فرهاد دریا

زندگی نامه فرهاد دریا

 

2008:آلبوم هه! و کنسرت تاجیکستان

در سال 2008، دریا آلبوم بین‌المللی و استودیویی‌اش با نام هه! (به انگلیسی: !HA) را عرضه کرد. این آلبوم یک اثر بسیار موفق در افغانستان بود. ویدئو «نزدیک شدن» از همین آلبوم در تلویزیون ملی افغانستان عرضه شد که یکی از آثار موفق در همان سال به حساب می‌آمد. او در این آلبوم بیشتر از ترانه‌های وطن‌پرستانه استفاده کرده‌است.

 

2010— تاکنون

در 14 سپتامبر 2010 فرهاد دریا کنسرتی را در شهر هرات در بین هوادارانش انجام داد. بلافاصله پس از پایان کنسرت حمله‌کننده‌ای انتحاری سوار بر موتورسایکل، بمب خود را انفجار داد که باعث زخمی شدن 13 نفر شد. در این حادثه به فرهاد دریا آسیبی نرسید. جنرال مجید روزی، فرمانده پلیس بخش غرب افغانستان، بیان کرد که هدف این انفجار ایجاد رعب وحشت و پراکنده‌شدن شرکت‌کنندگان این کنسرت بوده‌است. این انفجار از سوی تمامی مردم افغانستان و مقامات افغان محکوم شد و فرهاد دریا اعلام کرد که این‌طور حوادث نمی‌تواند پیش‌روی او و دیگر فعالان حقوق بشر را از کمک به صلح برای مردم افغانستان بگیرد.

 

اهنگ افغانی دختر عموجان فرهاد دریا, عکس های فرهاد دریا

آلبوم های فرهاد دریا

 

آلبوم‌های فرهاد دریا :

یار بی وفا

راه رفته

محلی

زارو جانه

باران

غزل

بلبل آواره

مازدیگر

بزم غزل

مهربانی

بیگم جان

آتش پرچه

افغانستان

زنده در سانفرانسیسکو

شکر

در سرزمین بیگانه

قبیله عاشق

گُلم گُلم

سلام افغانستان – 2003

هه! – 2008

یاهو – 2008